15. septembra 2022

Za otvorenými dverami Tatravagónky Tlmače

Pozvanie na historicky prvý Deň otvorených dní Tatravagónky Tlmače prijali 27. augusta súčasní zamestnanci s rodinami, bývalí zamestnanci SES, ale aj ľudia z okolitého regiónu, ktorí sa chceli na vlastné oči presvedčiť, ako to v novej prevádzke vyzerá, ako sa pod rukami nového majiteľa mení. Určite všetkých prekvapil plošinový vozeň z roku 1976, ktorý stojí na upravenom priestore pred hlavným vstupom do Tatravagónky. Radosť z neho mali najmä najmenší.

Na úvod podujatia všetkých privítal riaditeľ Tatravagónky Tlmače Ing. Ján Profant. V krátkom vstupe priblížil udalosti spred roka, keď do bývalých priestorov SES pri- šiel ich nový majiteľ. Začiatkom minulého roka pôvodný majiteľ tohto výrobného areálu rozmýšľal, ako ďalej, napokon sa rozhodol výrobu v ňom ukončiť. A práve vtedy sa Tatravagónka Poprad rozhodla otvoriť v Tlmačoch výrobu vagónov. Od tohto rozhodnutia uplynul rok a plány sa realizujú. Na záver svojho príhovoru pozval všetkých na prehliadku výrobných priestorov a povzbudil ich, aby sa zúčastnili aj malého kvízu o ceny. Počas prehliadky vysvetľoval záujemcom, čo sa na ktorom pracovisku robí. Informoval ich aj o výrobe kontajnerových vagónov, výrobe drevovagónov, ktorá bude začatá v priebehu niekoľkých mesiacov. Hovoril o plánoch presunúť do Tlmáč výrobu špeciálnych vagónov, ktoré prepravujú osobné autá vo Švajčiarsku v jednom tuneli spájajúcom dve údolia. Bude to ucelený vlak pozostávajúci z 18 vagónov na prevoz áut. V rámci budúceho roka pôjde o 2 ucelené vlaky. Každý nový projekt, o ktorom Tatravagónka Poprad uvažuje, už sa predpokladá, že môže smerovať aj do Tlmáč. Ako však povedal, jediný limitujúci faktor u nás je dostatok pracovníkov ochotných pracovať a venovať sa takejto výrobe.

Z množstva otázok, ktoré riaditeľovi kládli návštevníci, nás zaujala mladá žena, ktorá sa spýtala, či na posty zváračov a zámočníkov berú aj ženy. Spokojná bola, keď počula, že pohlavie pri vstupe do zamestnania nerozhoduje. Mnohých zaujalo, že vo výrobe nepotrebujú klasické žeriavničky, ako tomu bolo do- teraz. Žeriavy sú na diaľkové ovládanie, dokonca aj spárované, tak vedia jazdiť v tandeme a aj ich dojazd je plynulý. Na otázku, či je na trhu dostatočný záujem o takúto výrobu, riaditeľ Profant odpovedal: „Potreba je vyššia, ako dokážeme vyrobiť, potrebovali by sme prijať teraz 150 ľudí. V Európe je 200 000 vagónov, ktoré treba vymeniť v priebehu naj- bližších pár rokov. Celá skupina podnikov Tatravagónky Poprad vyrobí 8000-9000 vagónov ročne, tak- že je to robota na 200 rokov, keby to vyrábala len ona.“ Samozrejme bol záujem aj o finančné ohodnotenie vo firme. Podľa slov riadi- teľa priemerná mzda sa pohybuje od 1300 do 1600€. Je to úkolová mzda, zvárač alebo zámočník dokáže zarobiť aj 1800 až 2000€, keď pracuje celý mesiac. „Nočné zmeny zatiaľ nemáme, len pri nie- ktorých profesiách napríklad pri pálení. Robí sa dopoludnia plus predĺžené zmeny, akonáhle by sme išli kadenciou vyššie, tak by sme museli zapojiť aj nočné.“ Otázky boli aj na možnosti stravovania. Boli informovaní, že stravovanie je zabezpečené v areáli v jedálni na 440 a je v pláne čoskoro spojazdniť aj jedáleň na 410. Výber obedov je zo 7 jedál denne a doplatok zamestnanca je 85 centov.

Otočili sme mikrofón aj na návštevníkov a spýtali sme sa, aké majú dojmy z prehliadky. Vladimír Nilaš, nám povedal: „Strávil som tu celý svoj život, robil som aj tejto hale, v druhej lodi. Bol som sa tu pozrieť, keď sa hala odstavila a vtedy mi bolo do plaču. Teraz mám dobrý pocit, nech to tu žije robotou.“ Tibor Drgoňa: „Ja som robil parťáka na 440 v prvej lodi, 42 rokov som odrobil v SES, robí mi tu dcéra, zať aj vnuk, tak som bol zvedavý a mám z toho dobrý dojem, hlavné je, že je tu robota a podľa slov vedenia s veľkou perspektívou do budúcnosti.“ Padli aj kritické, či nostalgické slová: „Dnes je hlavné, že tu niečo je. Nie je to ani z ďaleka to, čo tu bolo, najmä čo sa týka odbornosti, pridaná hodnota nízka. Ale opakujem, že dôležité je, že v týchto halách sa vyrába. Pätnásť rokov tu bola doba temna, vedenie nechcelo vziať žiaden iný program, bolo treba preklenúť zložité obdobie. Nebol záujem. Držím palce, nech sa tu ľuďom darí,“ povedal dlhoročný pracovník a naslovovzatý odborník v SES. To bol len krátky riport zo sobotňajšieho podujatia. Napokon sa počas dvoch hodín do výrobnej haly Tatravagónky prišlo pozrieť viac návštevníkov, ako sa očakávalo. Potvrdilo to, že záujem o túto výrobu vo verejnosti je a región prijal nového perspektívneho zamestnávateľa ako možnosť vlastnej sebarealizácie, prípadne jeho rodinných príslušníkov.

 

Pri príležitosti prvých narodenín

Začiatkom minulého roka silneli čoraz viac obavy, že brány areálu strojární v Tlmačoch sa po dlhých 70-tich rokoch zavrú možno už navždy. No, po úspešných rokovaniach nového vlastníka areálu s bývalým manažmentom strojárni bolo rozhodnuté. Strojárne dostali svoju druhú šancu a príležitosť rozvíjať výrobu s novým a perspektívnym výrobným programom aj ďalšie dlhé roky. Brány fabriky tak mohli ostať pre pracovníkov aj naďalej otvorené. V sobotu 27. 8. pri príležitosti „narodenín“ sme brány našej firmy otvorili aj verejnosti, aby mohla nazrieť do našej kuchyne a prezrieť si výrobu nákladných vagónov, ktorá teraz v Tlmačoch dominuje. Prvá takáto aktivita po roku nášho pôsobenia ukázala, že záujem verejnosti a zamestnancov so svojimi rodinami a známymi je skutočne úprimný. Veľká účasť nás všetkých, ktorí tento deň pripravovali, určite veľmi príjemne a milo prekvapila. Je to zároveň záväzok, aby sme na sklonku 2. roku pôsobenia našej spoločnosti v Tlmačoch pripravili pre zamestnancov ako aj verejnosť opäť ďalšiu zaujímavú akciu.

Ing. Ján Profant

Odber noviniek

Chcete byť informovaný o novinkách a zaujímavých informáciách týkajúcich sa lídra na európskom trhu nákladnej železničnej dopravy?